O systemie motywacyjnym w młodszych klasach
Kilka dni przed rozpoczęciem roku szkolnego zaczęłam myśleć o systemie motywacyjnym, który od września wprowadzę w moich klasach. W tym roku będę uczyć aż cztery pierwsze klasy, więc zależało mi na tym, żeby znaleźć coś fajnego głównie dla nich. Myśląc o moim idealnym systemie motywacyjnym, wiedziałam, że chcę, żeby uczniowie po pierwsze byli oceniani na bieżąco, po każdym ćwiczeniu, a po drugie, żeby swoje postępy widzieli: na jakiejś planszy albo tablicy.
Z pomocą oczywiście przyszedł mi pinterest! Tak, tak od razu zaznaczam, że pomysł na planszę, który przedstawię nie jest moim autorskim, choć bardzo bym tego chciała :)
Motywem przewodnim całego systemu będą Superbohaterowie!
2.Uczeń dostaje pieczątkę jeśli jego znaczek z imieniem znajdzie się pod koniec lekcji na żółtym polu na planszy.
A oto moja plansza, która została zainspirowana dokładnie tą.
(Myślę, że niesamowitą zaletą tej planszy jest to, że jeśli raz ją się zrobi to można ją nosić do każdej klasy. Ja dodatkowo zamontowałam sznurki, żeby można ją było poskładać i wrzucić do teczki.)
Zasady planszy są bardzo proste:
- wszystkie dzieci zaczynają od pola HERO
- jeżeli poprawnie wykonają polecenie nauczyciela, jakieś ćwiczenie itp. to ich znaczek ląduje na poziom GAINING POWER
- jeżeli w dalszym ciągu dana osoba super pracuje to jej znaczek ląduje na polu SUPERHERO i to oznacza, że dostaje pieczątkę do tabelki
- natomiast jak ktoś przeszkadza, to przechodzi kolejno poziom niżej
- jeżeli jego znaczek trafi na poziom POWERLESS- nie dostaje pieczątki
(Myślę, że dodam jeszcze jeden poziom pomiędzy Superhero a Gaining Power...)
Znaczki z imionami
Na początku każdemu dziecku chciałam zrobić znaczek z klamerki i przypinać z boku danego pola. Niestety ta metoda sprawdziła się tylko w klasie 16 osobowej. W ok. 25 osobowej klasie zrobiłam zwykłe znaczki, które przyklejam na blue tack. Przykleiłam je na zalaminowaną kartę, dzięki czemu łatwo się je odkleja.
Dodatkowo znaczki fajnie sprawdzają się przy sprawdzaniu obecności. Przypinam znaczek danego dziecka a ono przy okazji mówi "present". Na biurku zostają mi tylko te klamerki, których uczniów nie ma, więc szybko spisuje je do dziennika.
Plakat z zasadami
W drugiej klasie mam trzy godziny tygodniowo angielskiego, więc dodatkowo zaplanowałam zrobienie plakatu, który też nawiązuje do tematyki Superbohaterów:
Każdemu uczniowi przygotowałam kontur twarzy oraz maskę to wycięcia. Fajne maski w niedużym rozmiarze znajdziecie tutaj.
W tych klasach ustaliłam jeszcze sygnał, który oznaczać będzie, że jest za głośno i jak go wypowiemy to wszyscy muszą być cicho (bo jak ktoś za bardzo będzie wtedy hałasować, to jego znaczek może spaść pole niżej ;p). A sygnał jest taki. Ja mówię MACARONI AND CHEESE a uczniowie wtedy odpowiadają EVERYBODY FREEZE! (Na "Everybody" robią gest ala wkręcanie żarówek a na "Freeze" kładą ręce na stole.) Mam zamiar, co jakiś czas wprowadzać podobny sygnał, np. z tej listy:
Enjoy!
H.
Wow ! Świetne pomysły ! :) z chęcią będę tu zaglądać :)
OdpowiedzUsuńDzięki wielkie i zapraszam :)
OdpowiedzUsuńRewelacyjny pomysł!! Na pewno "podkradnę" do swoich klas :-)
OdpowiedzUsuńPodkradłam :-) Zastanawiam się czy podczas zajęć udaje Ci się przesuwać spinacze?
OdpowiedzUsuńZ klamerek korzystam tylko w jednej - 13 osobowej klasie. W większych grupach zalaminowałam imiona, które przypinam na blu tack. Imiona na początku przyklejam na dużą zalaminowaną kartę A4, sprawdzam obecność, odklejam po kolei z karty A4 imię na tablicę, po lekcji szybko odklejam wszystkie imiona i przyklejam ponownie na tę kartę A4 - wychodzi to dosyć sprawnie :)
OdpowiedzUsuńSUPER! motywuje i działa :) a to dla Nas najważniejsze jeszcze jest przy tym zabawa. Dzięki.
OdpowiedzUsuńWłasnie odkryłam Twojego bloga! Jestem zachwycona i baaaardzo dziękuję za podzielenie się fantastycznymi pomysłami! Wszystkiego dobrego!
OdpowiedzUsuńDziękuję i zapraszam do śledzenia :)
UsuńŚwietny pomysł! :) Zastanawia mnie jedna kwestia. System ten opiera sie na zbieraniu pieczątek, a czy wiąże sie to z jakimiś dalszymi konsekwencjami,w sensie czy dzieci dostają jakąś nagrode za uzbieranie określonej ilości pieczątek,czy też nie? ;) Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńLosują małego fanta z pudełka (naklejki, ołówki itp)
Usuńa czy w 3 klasie sprawdzi się taka tablica?
OdpowiedzUsuńPewnie, że trzeba wiedzieć jak dotrzeć do dzieci i jak je motywować do nauki. W zakresie nauki języka angielskiego to na pewno kluczowe znaczenie ma dobór metody nauczania. Są takie opracowane przez specjalistów które odpowiednio prowadzone dają szansę na znacznie sprawniejszą naukę i osiąganie w krótkim czasie bardzo dobrych wyników. Zobaczcie szczególnie na te oferowane przez https://edubears.pl/ - korzysta z nich już setki placówek w całej Polsce.
OdpowiedzUsuń