Zabawy językowe dla dyslektyków, cz. I
Ostatnio bardzo często na różnych forach pojawiają się pytania o to jak radzić sobie z dyslektykami na zajęciach z języka angielskiego. Dzisiaj przedstawię Wam kilka zabaw, które fajnie sprawdzają się z takimi osobami.
1. Stop!
- Nauczyciel przyczepia na tablicy kartę obrazkową, np. z małpą.
- Pokazuje różne wyrazy, a zadaniem uczniów jest wykonanie jakiejś czynności, gdy zobaczą wyraz pasujący do obrazka na tablicy. Uczniowie mogę klasnąć w ręce, wstać, zrobić obrót, krzyknąć stop...
- Dla utrudnienia można poprosić o wykonanie kilku czynności naraz albo podzielić uczniów na drużyny i grać na punkty.
Na zajęciach w mniejszych grupkach wykorzystuję też do tej zabawy dzwonki z Tigera, które są identyczne jak w grze Halli Galli:
Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach. Pierwszy zawodnik z każdego rzędu ma przed sobą dzwonek. Jak zobaczy dany wyraz musi zadzwonić. Kto pierwszy zadzwoni - zdobywa punkt. Następnie te osoby przechodzą na koniec rzędów i kolejne osoby biorą udział w zawodach. Zabawa z dzwonkiem super się też sprawdza na zajęciach indywidualnych.
2. Której literki brakuje?
Zabawa bardzo prosta, ale lubiana zarówno przez dzieci jak i przeze mnie, ponieważ nie wymaga żadnych przygotowań.
- Nauczyciel wypisuje wyrazy, które chce w danym momencie poćwiczyć z uczniami. W każdym wyrazie pomija kilka literek, np. m_n_ey, z_br_, ele_han_.
- Uczeń musi odgadnąć, których liter brakuje.
3. Pomieszane wyrazy
Kolejna zabawa, która nie wymaga przygotowań.
- Nauczyciel wypisuje wyrazy, które mają poprzestawiane literki, np. phantele, brzea, ionl.
- Uczniowie odgadują, co to za wyraz.
4. Zabawa z literkami (zajęcia indywidualne, bardzo małe grupy)
Do tej zabawy wykorzystuję moje literki ze Scrabble. Możecie jednak po prostu wydrukować pojedyncze literki i w miarę możliwości zalaminować. Żałuję, że nie mam już takich super literek na których sama uczyłam się w podstawówce. To były plastikowe klocki w takiej plastikowej teczce. Pamiętacie je?
- Zazwyczaj na początku proszę dzieci od wypisanie wyrazów, które pamiętają z danego działu.
- Następnie proszę dzieci, żeby przy pomocy literek utworzyły te wyrazy w których zrobiły błąd.
5. Ukryte wyrazy
Do tej zabawy potrzebne będą białe kredki, bądź białe świeczki oraz kolorowe kredki.
- Świeczką, albo białą kredką piszemy na białej kartce jakieś wyrazy.
- Zadaniem ucznia jest pokolorowanie strony i odgadnięcie jakie wyrazy zostały ukryte.
Wybaczcie jakość zdjęcia ;)
Zabawę tę można przeprowadzić również w większych grupach, o ile mamy tyle świeczek. (Ja pocięłam swoje na malutkie kawałeczki.) Dzielimy dzieci w pary, które nawzajem piszą i odgadują wyrazy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz