Zabawy językowe dla dyslektyków, cz. I

Ostatnio bardzo często na różnych forach pojawiają się pytania o to jak radzić sobie z dyslektykami na zajęciach z języka angielskiego. Dzisiaj przedstawię Wam kilka zabaw, które fajnie sprawdzają się z takimi osobami.


1. Stop!


  •  Nauczyciel przyczepia na tablicy kartę obrazkową, np. z małpą.
  •  Pokazuje różne wyrazy, a zadaniem uczniów jest wykonanie jakiejś czynności, gdy zobaczą wyraz pasujący do obrazka na tablicy. Uczniowie mogę klasnąć w ręce, wstać, zrobić obrót, krzyknąć stop...
  •  Dla utrudnienia można poprosić o wykonanie kilku czynności naraz albo podzielić uczniów na drużyny i grać na punkty.

Na zajęciach w mniejszych grupkach wykorzystuję też do tej zabawy dzwonki z Tigera, które są identyczne jak w grze Halli Galli:


Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach. Pierwszy zawodnik z każdego rzędu ma przed sobą dzwonek. Jak zobaczy dany wyraz musi zadzwonić. Kto pierwszy zadzwoni - zdobywa punkt. Następnie te osoby przechodzą na koniec rzędów i kolejne osoby biorą udział w zawodach. Zabawa z dzwonkiem super się też sprawdza na zajęciach indywidualnych.

 

2. Której literki brakuje?


Zabawa bardzo prosta, ale lubiana zarówno przez dzieci jak i przeze mnie, ponieważ nie wymaga żadnych przygotowań. 

  • Nauczyciel wypisuje wyrazy, które chce w danym momencie poćwiczyć z uczniami. W każdym wyrazie pomija kilka literek,  np. m_n_ey, z_br_, ele_han_.
  • Uczeń musi odgadnąć, których liter brakuje.

 

3. Pomieszane wyrazy


Kolejna zabawa, która nie wymaga przygotowań.

  • Nauczyciel wypisuje wyrazy, które mają poprzestawiane literki, np.  phantele, brzea, ionl.
  • Uczniowie odgadują, co to za wyraz. 

 

4. Zabawa z literkami (zajęcia indywidualne, bardzo małe grupy)


 Do tej zabawy wykorzystuję moje literki ze Scrabble. Możecie jednak  po prostu wydrukować pojedyncze literki i w miarę możliwości zalaminować. Żałuję, że nie mam już takich super literek na których sama uczyłam się w podstawówce. To były plastikowe klocki w  takiej plastikowej teczce. Pamiętacie je?

  • Zazwyczaj na początku proszę dzieci od wypisanie wyrazów, które pamiętają z danego działu.
  • Następnie proszę dzieci, żeby przy pomocy literek utworzyły te wyrazy w których zrobiły błąd.

 

 5. Ukryte wyrazy


Do tej zabawy potrzebne będą białe kredki, bądź białe świeczki oraz kolorowe kredki. 

  • Świeczką, albo białą kredką piszemy na białej kartce jakieś wyrazy. 
  • Zadaniem ucznia jest pokolorowanie strony i odgadnięcie jakie wyrazy zostały ukryte.

Wybaczcie jakość zdjęcia ;)

Zabawę tę można przeprowadzić również w większych grupach, o ile mamy tyle świeczek. (Ja pocięłam swoje na malutkie kawałeczki.) Dzielimy dzieci w pary, które nawzajem piszą i odgadują wyrazy. 


Już niedługo kolejna część zabaw dla dyslektyków! 

 

See you!

 

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Hangielski , Blogger